Omtale av turnéstart på Skreia i Totens Avis

Les anmeldelsen her

Oppland Arbeiderblad med hyggelig sak om jubileumskonserten

Les saken her

Dagens Næringsliv anmelder jubileumsplata

Les anmeldelsen her

Dagbladet fredag 06.11.15

Les saken her

NRK Sogn og Fjordane 08.11.15

Les gla’saken om Førde Kyrkje Jentekor og Maj Britt her

Anmeldelse av Maj Britts opptredener i Trondheim

Her er saken fra Adresseavisa

Maj Britt gleder seg til spellemannsutdeling!

Se hennes videohilsen her!

Konserter
Date City Venue
02/10/16 Sola Sola Kulturhus
Time: 18:00. Age restrictions: Ingen aldersrestriksjoner.
15/12/16 lukket Lukket arrangement
Time: 14:45. Age restrictions: Ingen aldersrestriksjoner.

Subscribe: RSS | iCal

Hurra!

Maj Britt kunne lørdag endelig innhente Spellemannspris i kategorien «Barnemusikk» med albumet «Væla omkring»!

Det går ikke an å få en mer velfortjent spellemann. Maj Britt har vært nominert til Spellemannspris hele 14 ganger, og har vunnet denne kategorien en gang tidligere; i 1987.

Se også Maj Britt på God Morgen Norge i morgen tidlig, mandag 1. februar

Jubileum!

Maj Britt på God Morgen Norge
På tirsdag 20. oktober kommer Maj Britt på God Morgen Norge for å snakke om jubileum, historie og mange andre spennende ting. Følg med fra klokken 06.55!

Maj Britt i Oppland Arbeiderblad
Les saken her (krever abonnement)

Maj Britt med storoppslag i VG
I helgen 17/18.10 kjørte VG en stor sak om Maj Britt og jubileet hennes.

Om

Etter fjorårets suksess med Maj Britts Prøysen-samling utgivelse, en rekke tv-opptredener og forestillinger landet rundt for å feire 100 års-jubileet til Alf Prøysen, er det i år Maj Britts tur til å feire sitt eget jubileum.

Det er 40 år siden hun ga ut sin første soloplate «Et lite under», og det er 30 år siden hun startet sitt samarbeid med tekstforfatter Trond Brænne og komponist Geir Holmsen.

16. oktober gir Maj Britt ut jubileumstrilogi-CDen «Livet er ei vise”. Til denne har hun plukket ut 60 favorittlåter fra alle sine 20 utgivelser.

Hun markerer jubileet med både høstturne og juleturne, med turnestart lørdag 24. oktober på Østre Toten Kulturhus, og siste konsert er Asker Kulturhus søndag 20. desember!

40-årsjubileum

Maj Britt Andersen oppsummerer 40 år som plateartist – slipper «Livet Er Ei Vise», en samling med de 60 beste sangene, den 16. oktober på Grappa Musikkforlag!
 
 
Turné blir det også:
24/10 Østre Toten Kulturhus
25/10 Drammens Teater
28/10 Ål Kulturhus
31/10 Fredrikstad Biblioteks Aula (samarbeidskonsert med korps)
4/11 Fosnavåg Konserthus
5/11 Førdehuset, Førde
13/11 Gullbring Kulturanlegg, Bø i Telemark
18.-20/11 Byscenen, Trondheim m/ Luftforsvarets Musikkorps
21/11 Hommelvik m/ Luftforsvarets Musikkorps
22/11 Byscenen, Trondheim m/ Luftforsvarets Musikkorps
29/11 Kulturkirken Jakob, Oslo
7/12 Storstua, Stor-Elvdal
8/12 Elverum Kulturhus
10/12 Mosjøen Kulturhus
12/12 Tønsberg Domkirke
19/12 Lørenskog Hus
20/12 Asker Kulturhus
 
Du er hele regnbuen du!
 
Tro det eller ei, men det er altså 40 år siden Maj Britt Andersen debuterte som plateartist. Mer eller mindre uten stans siden 1975 har Maj Britt beriket stadig nye generasjoner med sitt talent. Denne samlinga fra starten og frem til i dag forteller oss hvor viktig hun har vært – og er.
 
Da Maj Britt platedebuterte i 1975 med «Et lite under» var hun fortsatt tenåring. Likevel var det ikke noen voldsom overraskelse at hun allerede var klar – som lillesøstera til Inger Lise Andersen, senere Rypdal, lå det nesten i korta. Talentet hadde vært åpenbart i mange år og Maj Britt hadde vært vokalist i det lokale popbandet Bruno helt siden hun var 14. Der var blant andre Viggo Sandvik, senere kjent fra Vazelina Bilopphøggers, en viktig hjørnestein og samtidig var han også litt “storebror” for den unge vokalisten.
 
Tekstene på den første plata var på norsk og skrevet av sentrale karer i popbransjen som Benny Borg og Kristian Lindeman og tittelsporet er også med her. I 1978 kom oppfølgeren, «Det svinger i meg», som fulgte litt i det samme sporet som debuten – pop på norsk. Til tross for flere deltakelser i Melodi Grand Prix og førsteplasser på Norsktoppen, så skjønte Maj Britt raskt at den tradisjonelle popbransjen ikke var noe for henne. Hun følte seg enkelt og greit ikke helt hjemme der – det gikk på troverdigheten løs. Ikke så vanskelig å skjønne egentlig – på den tida fikk hun faktisk beskjed av de høye herrer om å kutte ut tjukke l-er. De ville ta fra henne særpreget – mye av hvem hun var og hvor hun kom fra. 
 
Barnehagen
 
I 1980 flytta Maj Britt til Oslo fra tjukkeste Toten. Hun ville bli barnepleier og begynte å jobbe i barnehage på Ullevål sjukehus. Samtidig ble hun en del av det spennende musikkmiljøet rundt Club 7. Det tok ikke lang tid før hun fikk tilbud om å erstatte Sidsel Endresen i bandet som gikk under navnet lille Chipahua – Sidsel var for opptatt med det som skulle bli suksessbandet Jon Eberson Group. 
Maj Britt var superstolt over å få muligheten til å fylle skoene til ett av sine store forbilder og musikken var på et vis en forlengelse av det hun hadde holdt på med i Bruno. Låter av giganter som Carole King, Carly Simon og Joni Mitchell stod på repertoaret. Bedre kunne det ikke bli. Dessuten var det en kar i bandet som het Geir Holmsen som spilte bass. Etter hvert skulle det vise seg at det kunne ikke bli bedre enn det heller! Men spillejobber som sørga for at frøken Andersen ikke var i seng før 4, var ikke veldig forenelig med å være på jobben igjen i barnehagen klokka 6.30. Når hun holdt på å sovne under morrastunden med ungene, måtte hun til slutt velge – barnehagen eller musikken. 
Vi vet hva valget endte med, men barnehagen ble likevel helt avgjørende for hennes videre musikalske karriere. Der traff hun nemlig en far som het Trond Brænne som var både skuespiller og tekstforfatter. For å gjøre ei lang og herlig historie litt kortere: samarbeidet mellom Maj Britt, Trond Brænne og Geir Holmsen skulle bli usedvanlig fruktbart og varte helt til Brænne gikk bort i 2013. «Ballongvisa», en av de aller fineste tekstene Maj Britt vet om og som hun selv «oversatte» til totensk, åpner denne samlinga og setter stemninga på et fantastisk vis – ikke minst på grunn av nyinnspillinga med Kringkastingsorkestret og de flotte, nye  arrangementene til Geir Holmsen.    
 
Skandalen
 
Pressedekning, oppmerksomhet og anerkjennelse var ikke noe stort problem så lenge Maj Britt holdt seg i popverdenen. Hun skulle få seg en overraskelse da hun fulgte hjertet sitt og starta med musikk for barn. «Har du hørt det?» kom ut i 1985, men det var ikke så mange som hørte det fordi massemedia var helt uinteressert i musikk for barn. Året etter derimot skulle det skje noe helt spesielt. Maj Britt ble ropt opp som vinner av Spellemannprisen for «Har du hørt det?», men da hun stod på scena for å ta i mot prisen sa Lars Mjøen, som skulle dele den ut, at han hadde lest feil – Maj Britt var ikke vinneren!!!! Først trodde hun det var en spøk, men så så hun i øynene til Trond Kirkevaag, som også var med for å dele ut prisen, at dette var fullt alvor.
Oppmerksomhet manglet det overhodet ikke på etter dette – dagen etter var hele forsida på VG viet fadesen og året etter fikk Maj Britt Spellemannprisen for «Folk er rare» og snøballen begynte virkelig å rulle. De neste årene ble det både nye plater med Geir som komponist og Trond som tekstforfatter og de solgte i bøtter og spann – både gullplater og sølvplater er tydelige bevis på det. Det førte også til TV-serier og juleprogrammer for NRK og den første generasjonen som fikk gleden av dette samarbeidet var født.
 
Heksa og Prøysen
 
Sjefen på Riksteateret, Ellen Horn, skjønte raskt at Maj Britt hadde talenter som ville egne seg på teaterscena også. Pulverheksa har blitt en institusjon fra landsende til landsende og som ei lita jente sa til heksa etter ei forestilling: du har akkurat samme stemma som Maj Britt Andersen du!    
Perioden fra 1985 til 1994 ble veldig preget av musikk for barn, men i 1992 kom også «Kjærtegn» med nyskrevne melodier av Geir til ukjente Prøysen-tekster. Selv om Maj Britt kommer fra den andre sida av Mjøsa, så har forholdet til nasjonalskalden vært sterkt helt fra barnsbein av. Det har vært med henne hele livet og i forbindelse med Prøysen-jubileet i 2014 kom hennes hyllest – «Mitt Hjerte Er Ditt». Helt siden hun spilte i Prøysen-forestillinga «Så seile vi på Mjøsa» på Det Norske Teatret i 1988 har hun vært en av landets viktigste Prøysen-ambassadører.
Maj Britts engasjement for barn har også ført til et fruktbart og viktig samarbeid med hjelpeorganisasjonen FORUT. Det har resultert i reiser til både India og Malawi der hun har møtt barn med utfordringer vi knapt kan begripe. Maj Britt har skrevet egne tekster fra sine opplevelser blant de fattigste og pengene som har kommet inn i forbindelse med FORUTs barneaksjon og Maj Britts plateutgivelser har ført til at mange fattige barnefamilier har fått et bedre liv. 
 
Alt og litt til
 
På denne samlinga gir Maj Britt oss spor fra hele sin 40 år lange karriere. I tillegg har hun spilt inn fem av sangene på nytt med selveste Kringkastingsorkestret.
Den siste sangen som er med er «Gul kjole» – den aller siste Trond Brænne rakk å skrive for henne. 
Stadig nye generasjoner har kommet til og fått et nært forhold til Maj Britt og hennes unike musikalske verden. Som en godt voksen kvinne, som aldri hadde møtt Maj Britt før, men som hadde vokst opp med henne sa: Du er hele regnbuen du! Slik oppleves den fargerike Maj Britt av mange generasjoner og flere vil det bli.
 
Tor Hammerø – August 2015

Mer om Maj Britt

1. mars 2014:

Maj Britt og Plateselskapet Grappa skal i Prøysenåret 2014 gi ut Maj Britts 3 Prøysenplater på nytt i en CD – triologi. Dette er platene Kjærtegn (utgitt 1992), Dørstokken heme (utgitt 2004) og Onger er rare (utgitt 2006).
Release – dato for denne flotte samlingen av kjente og ukjente Prøysensanger er 14. mars!
Releasekonsert for CD – Trilogien i Universitetets Aula, Oslo, lørdag 15. mars 2014 kl. 15.00 med forestillingen “Kjærtegn”.
Medvirkende: Stian Carstensen (trekkspill), Gjermund Larsen (fele), Bjørg Værnes Lewis (cello), Ivar Anton Waagaard (flygel), Geir Holmsen (kontrabass) og Maj Britt Andersen (vokal). Lydproduksjon: Per Ola Holden.
Vi gleder oss!

Opptreden på God Morgen Norge på TV2: 13. mars 2014:
Nå kan du også oppleve Maj Britt på denne tidlige torsdags – morgenen sammen med Geir Holmsen (komponist og bassist) og Daniela Reyes (trekkspill). Her vil du få høre både bakgrunnen for CD – trilogien og flere av Prøysens låter fremført live!!
Opptreden på NYTT PÅ NYTTpå NRK1: fredag 14. mars 2014!
Følg med på NRK sin Gullrekke, Maj Britt er med!!

19. mars 2014: CD – utgivelse.
Da er trilogien med Alf Prøysen – platene utgitt, Oppland Arbeiderblad gav utgivelsen terningkast 6!!
Se anmeldelsen på denne linken: http://www.oa.no/kultur/ny_musikk/article7228122.ece
Maj Britt medvirker også i dag (19. mars) på NRK P1+ ca. kl. 10.00

Maj Britt og Prøysen

Et lite kjærtegn tel Alf Prøysen.
Å gå i Alf Prøysens fotspor, det er en smal, bratt stig, og overalt er det så mange jordbærblommer. Kvite skjøre, med en liten gul knapp inni, et løfte om et rødt kyss om ei stund, ei sødme på tunga. Du tråkker ikke på dem, de skal bli røde små kjærlighetsunger når juli kommer”, skrev Ove Røsbak i sin biografi om den store dikteren vår.
“Hele væla er bære jordbær, finn et strå og træ dom på….” sang je.
Å synge Prøysens viser har je gjort sia je var lita jinte på Toten på slutten ta femti-tallet.
“Hæin Alf gjør øss jinten så sterke”, sa a bæssmor, det var itte så vanlig å gjøra det på den tia.
Bæssmora mi var stolt ta “arbeider-dikteren” vår. Vi syns liksom at vi kjinte´n og at´n var litt våres, sjøl om´n kom helt fra den æindre sia ta Mjøsa.
Hæin tala nesten som øss, hæin hadde vøksi opp i det såmmå læindskapet, rik på vakker natur,men fattig på mye ænna, og likevæl lykkelig.
Prøysen hadde nemlig ei bæssmor som var sjølve “lyset” i livet hass og hu var akkurat som bæssmora mi, opptatt ta å finne “tona” i livet.
“Rør æiller verket som laga låten, nei, slike ting har vi ittno med, men er du stille og følgje takta, så har du tona i ny og ne.”
Je gret fysste gongen je sang “Spelldåsen”, det var ei lita helsing frå lykkens grend, og det var minnene fra sin egen barndom Alf Prøysen skildret så vart og fint.
Hæin glømte ældri røttene sine, og fattigdommen som hæin levde i, sette sitt preg på Prøysens diktning.
Det var nok grunnen tel at a bæssmor syns “stemma hass Alf” var så viktig for øss alminnelige folk å lytte tel. Hu skrudde opp volumet på radioen, når´n Alf sang, mens gardbrukera på flatbygdene skrudde ned volumet, så itte arbeidsfolket deres skulle få griller i hugu ta å høre på denna griskokken, som hadde vørti så populær.
Det er rart å tenkje på at detti er over femti år sia, og mange ville nok itte tru at visene tel Prøysen skulle vara aktuelle for øss idag, men je trur at dom er minst like aktuelle nå, for det er mange måter å vara fattig på, sjøl om vi bor i et av vælas rikeste læind.
“Det var en liten gutt som gikk og gret og var så lei. Hæin skulle tegne Babylon, men lærer´n hæin sa nei! Du ska få en dag i mårå,” sang je for å trøste gutten som itte fekk tegne. Sjøl var je så heldig å ha ei lærerinne som hadde tru på at det var like viktig med tegning, som med regning.
Synge, fekk vi også lov tel, hår eneste dag, og vi åpnet gjerne skoledagen med ei Prøysen vise.

På midten ta seksti-tallet fekk vi fjernsyn, og da vart vi kjent med Alf Prøysen som “Romeo Clive” og Anne Cath. Vestli som “Kanutten”. Det var to kunstnere som spredde mye glede, og som tok øss onga på alvor. Ja, det er godt vi har tatt vare på minnene, for de første åtte, ta elleve episoder i denni serien har vørti slette i NRK for lenge sia.
Je slutte å høre på Prøysen da je gikk inn i tenåra, det var mye “kulere” å synge Aretha Franklin og hennes soul- låter da.
Men je måtte tørke bort ei tåre i auvkroken, da Alf, sjølveste barndomshelten min sovnet stille inn ei novembernatt i 1970.
Etter mange år “møtte” je dikteren att, denni gongen på Det Norske Teatret i Oslo. Året var 1988 og je skulle få spelle “Prøysen-jinte” for fysste gong. Je var stolt og glad for rollen je hadde fått, og tenkte at je kunne min Prøysen. Det kunne je slettes itte, det var mye ta forfatterskapet hass je itte hadde hørt om. Såpass mye, at je gikk tel biblioteket for å låne “Prøysens samlede verker”. Der fant je ukjente tekster, som det itte var skrivi melodi på fra før, og “lordags-stubbene” med skildringer fra barndomsåra tel Prøysen, hadde je heller itte lest så mye ta. Hæin skreiv om dom som hadde minst i samfunnet, og heltene hass var æilltid onger, de små, og de rare. Je vart kjent med en “ny” dikter gjennom ukjente viser og historier. Je oppdage en Prøysen som hadde mange lag i tekstene sine, såre og vemodige. Veldig forskjellig i uttrykket fra de humoristiske kjente sangene je hadde vøksi opp med.
“Å, je er så lei ta kjærlighet og evig din og gyllen ring og ærlighet. Je vil stå i sno og vind, fryse blå i sjel og sinn. I mitt hjertekammer slepper ingen inn.
Et lite kjærtegn fra en som går forbi, kæin varme den som står igjen,” sang je med nyskrevet melodi, og var lykkelig for at je hadde oppdage denni skatten.
“Det er mange slags kjærtegn, det er itte bære å skubbe kjaka og småkysse. Det er itte bære å slokke lyset og legge seg i hopes. Å, nei….et kjærtegn kæin vara så mye rart det,” formidle je tel æille som ville høre om “småjinta som støtt hadde vøri så gla` i far sin og takknemlig for lite.”Je vart nysgjerrig på det je oppfatte som en mer “lyrisk Prøysen”,og etterhvert fant je mange “ukjente” tekster, som ble tel min første Prøysen – cd.
Åssen hadde mitt forhold vøri tel den store dikteren idag, hvis je itte hadde oppdage denni skatten? Je vil tru at je fremdeles hadde vøri gla`i min “barndoms” Prøysen, slik je var da je var lita jinte på Skreia, men je er takknemlig for at je fekk gå i dybden ta diktningen hass, slik at je skjønte hvor viktig “stemma tel Prøysen”er,som a bæssmor sa. Vi får håpe at onga som veks opp idag,også har ei bæssmor som kæin åpne opp kista si, med Prøysens skatter i.

Kjære Alf, takk for “Gode minner, gærne minner, hele væla er bære minner, finn et strå og træ dom på….” ska`vi synge inn i hundreårsåret , vi må ta vare på denni arven etter deg. Je vil fortsette å videreformidle “lordags-stubbene” og synge visene dine, men det blir ittno jubileum i Prøysenstua, hvis itte æille blir med å syng: “Blåklokkevikua – den var lykka for meg. Blåklokkevikua- som je lengte mot deg.”
Forestilling og Konserter: “Hematt med Prøysen!”
2014 er Jubiléumsår for Alf Prøysen, 23. juli er det 100 år siden han ble født på Rudshøgda i Ringsaker. Alf Prøysen var en av Norges fremste kulturarbeidere, visediktere og forfattere, og har gjennom livsverket sitt formidlet livsvisdom og hverdagsskildringer som i dag er en svært verdifull del av vår kulturarv.

Hematt med Prøysen:
Maj Britt Andersen har sammen Inger Lise Rypdal og Viggo Sandvik laget en forestilling og konsert med navnet “Hematt med Prøysen”, og forestillinga skal gjennomføres i perioden 1. – 4. mai 2014 på Skreia Kulturhus. Premiére er torsdag 1. mai kl. 19.00

Fra slutten av mai og utover året skal artistene turnere med konsertversjonen av Hematt med Prøysen.
Besetning både på forestillingene og konsertene:
Morten Reppesgård (akustisk piano / flygel), Lena Rist Larsen (fele / trekkspill) og Bjørn Holm (gitar / bass).

Maj Britts CV

CV MAJ BRITT ANDERSEN
PRODUKSJON / VIRKSOMHET

DISKOGRAFI :

Som solo-artist:
ET LITE UNDER (1975)
DET SVINGER I MEG (1978)
HAR DU HØRT DET ? (1985)
FOLK ER RARE (1986)
TIDA GÅR SÅ ALTFOR FORT (1987)
FOLK ER RARE 2 (1988)
TAMME ERTER & VILLBRINGEBÆR (1990
KJÆRTEGN (1992)
RIPPEL RAPPEL (1994)
MAJ BRITT´S 40 BESTE (1996)
VINTERKROPP (1998)
CHEVINA (1998)
DØRSTOKKEN HEME (2004)
ONGER ER RARE (2006)
PULVERHEKSA (2007)
TROLL (2007)
PULVERHEKSAS JUL (2008)
INDRANIS SANG (2010)
LANDSBYBARNA I BAWATELE (2012)
MITT HJERTE ER DITT (2014)
LIVET ER EI VISE  (2015)
VÆLA OMKRING (2015)

Som gruppe-medlem :
CHIPAHUA (1984)
BLEKKULF OG VENNENE HANS (1990)
BLEKKULF OG DEN MYSTISKE FLASKEPOSTEN (1996)

Har medvirket på:
MAURITS OG DEN STORE BARNÅLSKRIGEN–(Geirr Lystrup) (1991)
VÅRE BESTE BARNESANGER (1995)
VÅRE BESTE JULESANGER (1996)
KVIRRE VIRRE VITT (1997)
Maj Britt har dessuten deltatt på en rekke enkelt-innspillinger. (F.eks. med innsamlings-aksjoner, markering av viktige dager for hjelpe-organisasjoner osv.)

TEATERFORESTILLINGER
FOLK ER RARE – DET NORSKE TEATER (1987)
FOLK ER RARE – RIKSTEATERET (Turné) (1987)
NÅ SEILE VI PÅ MJØSA – DET NORSKE TEATER (1988)
NÅ SEILE VI PÅ MJØSA – RIKSTEATRET (Turné) (1989)
HELT HØGGÆRNT – TØNSBERG og OSLO (1989 /90)
DJUPE DALER HAR LITEN HIMMEL – RADIOTEATRET – NRK (1990)
FYRTØYET – OSLO NYE TEATER (1991/92)
JULEFORESTILLING (egen) på CHATEU NEUF -OSLO (1986 /87/89)
KJÆRTEGN-NATIONALTHEATERET – gjesteforestilling. (1993) (også på Rikskonsert-turne med samme år)
TANTE GRØNN, TANTE BRUN OG TANTE FIOLETT – VICTORIA TEATER (1997)
VAZELINA HJULEKALENDER-SHOW (2002)
ELGING I SOLNEDGANG – sommer-show m.VAZELINA (2003)
DØRSTOKKEN HEME – PRØYSEN-FORESTILLING (2004)
DØRSTOKKEN HEME – RIKSKONSERT-TURNE (2005)
ONGER ER RARE – PRØYSEN-FORESTILLING (2006
PULVERHEKSA – Riksteatret (2007)
PULVERHEKSA og JULENISSEN – Riksteatret (2009)
PULVERHEKSA og JULENISSEN – Riksteatret (2010)
PULVERHEKSA og JULENISSEN – Riksteatret (2011)
PULVERHEKSA og JULENISSEN – Riksteatret (2012)
HEMATT MED PRØYSEN (2014)

Noen utvalgte festivaler:
FESTSPILLENE I HARSTAD (1987, 1995)
KONGSBERG JAZZ-FESTIVAL (1988)
MOLDE JAZZFESTIVAL (1993)
FESTSPILLENE I ELVERUM (1994)
KAMMERMUSIKK FESTIVALEN I STAVANGER (1991, 1995)
MELBU FESTIVALEN (1996)
BLÅKLOKKEVIKUA (1998)
FESTSPILLENE I ELVERUM (2001)
HELL BLUESFESTIVAL (2001)
NATTJAZZEN-BERGEN (2002, 2007)
MOLDEJAZZ-FESTIVAL (2002)
BLÅKLOKKEVIKUA (2004)
SKÅTØYFESTIVALEN (2005)
PRØYSENFESTIVALEN – Tromøya (2005)
TRONDHEIM KAMMERMUSIKKFESTIVAL (2005)
OSLO KAMMERMUSIKKFESTIVAL (2005)
JØRN HILME-STEVNET (2006)
STIKLESTAD (2006)
HAVNES KULTURFESTIVAL (2006)
VOSSA-JAZZ (2007)
KONGSBERG JAZZFESTIVAL (2013)
PRØYSEN-FESTIVALEN (2013)
CANAL STREET – Arendal (2014)
OSLO JAZZFESTIVAL (2014)
JUBA JUBA-FESTIVALEN – Trondheim (2015)
KONGSBERG JAZZFESTIVAL (2015)

SOLISTOPPDRAG
Div.konserter, turneer med: FORSVARETS STABSMUSIKK, OSLO – konserter med eget materiale.
OSLO FILHARMONISKE ORKESTER – konserter med eget materiale.
KRINGKASTINGSORKESTERET – opptak og fremføringer.
MARINEMUSIKKEN – HORTEN – konserter med eget materiale.
VERTAVO-KVARTETTEN – Flere samarbeidsprosjekter-konserter/forestillinger.
TRONDHEIM SYMFONIORKESTER – konserter med eget materiale.
QUINTUS – konserter med eget materiale.
PRIME TIME ORCHESTRA – konserter med eget materiale.
En rekke turneer for RIKSKONSERTENE
LUFTFORSVARETS MUSIKKORPS flere konserter i 2015

PRISER
SPELLEMANN-PRISEN – 1987 (Har dessuten vært nominert for 11 av 12 barneplate-utgivelser)
TOTEN-TROLL-PRISEN – 1989 (Kulturpris Toten)
JULIUS-PRISEN – 1994 (tildelt av NOPA for arbeidet med barnekultur)
ROLF GAMMLENGS ÆRESPRIS – 1994 (Tildelt av Fond for utøvende kunstnere)
BARNERADIOENS KRYSTALL-PRIS – 1998 (For trofast produksjon av nyskrevet musikk av høy kvalitet for barn)
ØSTRE TOTENS KULTURPRIS – 2001
PRØYSEN-PRISEN – 2001
TOTEN SPAREBANKS ÆRESPRIS – 2004
MJØSPRISEN “Hold dampen oppe” – 2010
ASKER KOMMUNES KULTURPRIS – 2011
SPELLEMANN-PRISEN – 2015 (Væla omkring; Beste Barneplate)

TV–SERIER PRODUSERT FOR NRK
FOLK ER RARE – (2 programmer) (1987)
GOD JUL TIL DEG – (7 programmer) (1988)
PÅ KAMMERSET – (10 programmer) (1990)
RIPPEL RAPPEL – (6 programmer) (1994)

TV–SERIER PRODUSERT FOR TV2
VAZELINA HJULKALENDER (24 programmer) – (2000)
ROMJULSDRØM – (4-programmer) (2001)

STIPENDIER
STATENS KUNSTNERSTIPENDIER
OSLO BYS KULTURSTIPEND – (1999)
STATENS 2-ÅRIGE ARBEIDSSTIPEND FOR KUNSTNERE (fra 2002)
STATENS GARANTIINNTEKT FOR KUNSTNERE (fra 2010)

TILLITSVERV
Kommunestyrerepresentant i Asker for Askers Grønne Venner (2000-2004)
Leder for Barnehjelpen I Norges Røde Kors (2004-2006)
Landsstyremedlem I Norges Røde Kors (2004-2006)
Styremedlem i GRAMART (2005-2007)

BISTAND/ SAMARBEIDSPROSJEKTER 2010/2011
Var i India i januar 2010 og 2011 i regi av hjelpeorganisajonen FORUT.
CD-en INDRANIS SANG, er en del av det prosjektet. DVDer med filmer er også gitt ut.
Dette har gitt inntekter til nye hjelpeprosjekter i bl.a slumområder i India.

BISTAND/ SAMARBEIDSPROSJEKTER 2012/2013
Var i Malawi i januar 2012 og 2013 i regi av hjelpeorganisajonen FORUT.
CD-en LANDSBYBARNA I BAWATELE er en del av dette prosjektet. DVDer med filmer er også gitt ut.
Dette har gitt inntekter til nye bl.a nye skolebygg I landsbyer I Malawi.

Minneord til Trond Brænne

Livet er ei vise

«Tenkj om væla var en ballong som vi æille bodde på og ingen folk var fattig ingen rike.
Tenkj om æille hadde samma Gud som æille trudde på, da ville jorda vøri himmerike».

Husser du Trond, da du gikk oppi gangene i NRK og solgte denni sangen på singel-plate for 25 kroner? Det er snart tredve år sia det nå, og så lagde vi en LP-plate som het «Har du hørt det?», men den var det ingen som hadde hørt om. Itte før vi vart nominert tel Spellemann og vi løp glade opp på scena for å ta imot prisen. «Vi har lest opp feil», sa prisutdelerne og vi tuslet nedatt i salen og tenkte at folk er rare!

«Men det gjør itte noe at folk er litt rare og gjør dom no` rart itte du kæin forklare,så let dom få vara i fre`og sett deg og sjå på å le».

Husser du Trond, å moro vi hadde det? Vi vart populære og fekk mange priser, ja tel og med en Spellemannpris. Vi reiste på turne` rundt omkring i læindet, spelte for fulle hus overæilt og onga vart gærne på deg da du tulle og vart sur på meg. Du var så god tel å spelle sur at æille trudde på deg. Tel slutt måtte je synge en sang for å få deg blid att og roe ned ongene.

«Tenkj om vi var venner begge to, tenkj om vi to sammen en gong kunne gjøra no`, så æille kunne sjå at væla trass i æilt er god. Det tenkjer je, det skulle vøri no`».

Husser du Trond, da vi lagde Barne-tv og lurte onga med at i hagan din, der vokste det spaghetti på trærne? Eller æille de rare blikkene vi fekk fra voksne da vi la poteter i vegen og du kjørte en vegvals over dom og plutselig lå det nystekte lomper på den varme asfalten…..
Husser du Trond, da je fortælte deg om den stakkars karen heme på Toten som æille onga erte for at´n såg så sur ut?

«Ingen veit å Sivert tenkjer, ingen veit å Sivert vil, ingen veit at Sure Sivert egentlig er snill».

Kjære Trond, vi er takknemlige for at vi har så mange gode minner og for at vi fekk laga så mye fint sammen med deg. Vi minnes det siste møtet våres…… Je hadde akkurat kømmi hematt fra Malawi og skulle fortelja deg om læindsbybarna i Bawatele. Du satt og smilte og noterte i blokka di, men da je fortælte om lille Lines og hennes harde hverdag, så måtte du tørke bort noen tårer. Du takke for inspirasjonen du hadde fått tel å skrive om læindsbybarna og ga øss en god klem da du gikk. Etter noen dager kom de første tekstene og Geir komponerte musikken tel. For hår nye melodi som vart laga, sang og spelte vi over telefonen ått deg. Du vart så glad for det du hørte og vi er glade for at sangene våre er her og vil leve videre.

«For ballonger er slike en lyt vara varsom med, dom går så lett i sund om itte folk lar dom i fre`og itte kæin vel noen si at halvparten er min, nå stikk je høl i ballongdelen din».

En siste strofe tel deg fra Maj Britt og Geir.